Anpassas efter förhållandet på platsen. Använd kugghjulsprincip.
2 tankar kring ”Minskning av antal körfält”
Innebörden av kugghjulsprincipen är att vänster körfält, som här på skylten tar slut, INTE per default har väjningsplikt. Utan båda har väjningsplikt beroende på vem som ligger före i respektive körfält . Dvs eftervarande bil måste då lämna företräde oavsett fil. Eller tolkar jag det fel?
Innebörden av kugghjulsprincipen är att vänster körfält, som här på skylten tar slut, INTE per default har väjningsplikt. Utan båda har väjningsplikt beroende på vem som ligger före i respektive körfält . Dvs eftervarande bil måste då lämna företräde oavsett fil. Eller tolkar jag det fel?
Du har fel. När körfältet tar slut så behöver du göra körfältsbyte, och då har man väjningsplikt mot trafik i körfältet man ska in i.
Om två likvärdigt prioriterade körfält går ihop till ett används istället E15 Sammanvävning.
https://xn--vgmrken-5wac.se/sammanvavning/